Artprint "God of Death"

5 000,00 kr

Print (gicléetrykk) av blyanttegning fra 2007.
Kunstner: Belinda E. Kjernli.
A3 (29,7 x 42 cm).

Jolly Roger? Hades? Pluto? Velg selv! Kosenifs dødsgud har mange navn.

Antall:
Kjøp

Print (gicléetrykk) av blyanttegning fra 2007.
Kunstner: Belinda E. Kjernli.
A3 (29,7 x 42 cm).

Jolly Roger? Hades? Pluto? Velg selv! Kosenifs dødsgud har mange navn.

Print (gicléetrykk) av blyanttegning fra 2007.
Kunstner: Belinda E. Kjernli.
A3 (29,7 x 42 cm).

Jolly Roger? Hades? Pluto? Velg selv! Kosenifs dødsgud har mange navn.

Om hodeskaller som symbol

Hodeskaller er et symbol på visdom og opparbeidet kunnskap. I mysterietradisjoner er hodeskallen en representant for vår indre natur, avkledd slik at bare det menneskelige fundament står igjen. Den er derfor tilstede som symbol under innvielsesseremonier i mysterie-ordener og okkulte tradisjoner.

Hodeskaller er også, naturlig nok, et symbol på døden, både fysisk død og egoets/selvets død. Dette er også en av grunnene til at hodeskallen var et symbol på innvielse i eldre tiders heksetradisjoner. Her var skallen en påminner om at den gamle personligheten var døende og at en ny bevissthet skulle fødes.

Hodeskallen, spesielt avbildet sammen med to kryssede knokler, er et av symbolene til Guden innen paganistiske religioner. De kryssede knoklene under skallen viser til den Ofrede Guden, og representerer Hans årlige oppstandelse fra døden. Innen heksekunsten avbildes ofte skallen foran gryta. Her symboliserer den fornyelse gjennom den transformasjonskraften gryta besitter. I italiensk heksetradisjon representerer hodeskallen den oppsamlede kunnskap som finnes i en hel familielinje, fra slektsledd til slektsledd.

Innen magi og mystisisme har hodeskaller en forbindelse til åndene på Den Andre Siden gjennom dødsassosiasjonene. Skallen blir også sett på som en mottaker for psykisk energi. Derfor blir en liten hodeskalle ofte plassert i nærheten av diverse spådomsverktøy, krystallkuler og magiske speil. Etterhvert som magikerne ble mer sofistikerte utviklet interessen for hodeskallen seg til kunsten Frenologi (å spå et menneske ut i fra form på hodeskallen og ujevnheter i skallens overflate). Denne formen for spådom ble poularisert av Dr. Franz Joseph Gall på slutten av 1700-tallet.

Hodeskallen har også vært et yndet motiv i kunsthistorien i såkalte «Memento Mori»-motiver (Latin: Husk Døden), gjerne i form av stilleben – arrangementer av døde gjenstender. Etterhvert byttet man ut hodeskallen med fluer, som symboliserte det samme – død, nedbrytning og alts flyktighet. På mange stilleben av frukt, grønnsaker og mat finner man gjerne en flue skjult i motivet.

Kilder:
Encyclopedia of Wicca & Witchcraft, Raven Grimassi
Kunstleksikon, Dreyer Forlag